Brief - jak się dogadać z grafikiem?

Jak współpracować z grafikiem, aby szybko i bezkonfliktowo doprowadzić do powstania projektu w pełni spełniającego nasze oczekiwania? Zadanie nie jest proste. Wystarczy jednak poznać kilka zasad i cel, jakim jest otrzymanie „wymarzonego efektu”, staje się bliższy. Początkiem drogi do tego celu jest brief – opis oczekiwań, jakim sprostać ma projekt

Nawet najlepszy grafik nie jest jasnowidzem. Nie można oczekiwać od niego, że będzie czytał w naszych myślach, że w mig pozna nasze upodobania estetyczne, wstrzeli się w nasz gust, przewidzi wyznaczone przez nas cele i rolę danego projektu. To wszystko musi usłyszeć od nas. My z kolei musimy wiedzieć, jakie informacje są grafikowi potrzebne i na jakie pytania powinniśmy odpowiedzieć – także sobie – przed rozpoczęciem prac projektowych. Tu z pomocą przychodzi brief. Brief jest dokumentacją projektu graficznego i precyzuje oczekiwania klienta wobec grafika oraz jego dzieła. Jednoznacznie opisany pomysł na projekt graficzny pozwala uniknąć niedomówień i rozczarowań zarówno ze strony klienta jak i grafika. Inaczej bowiem tworzy się opakowanie, które ma przynieść np. wzrost sprzedaży, a inaczej reklamę, który ma wzmocnić wizerunek marki. Inne są możliwości druku offsetowego, a inne sitodruku. Brief powinien zawierać jak najwięcej danych na temat projektu. Poniżej przedstawiono zestaw takich danych, dla ułatwienia podzielonych na podpunkty. Wskazówki 1-5 dotyczą kwestii „merytoryczno-estetycznych”, które ułatwiają pracę kreatywną grafikom oraz skracają czas potrzebny na przygotowanie projektów i korekty w fazie koncepcyjnej, co wymiernie wpływa na cenę projektu. Zasady techniczne (punkty 6-10), gwarantują poprawną wycenę, właściwe wykonanie techniczne projektu oraz jego późniejszą użyteczność. W przypadku wątpliwości podpunkty 6-10 warto konsultować z MMDS.

  1. Nazwa elementu
    Np.: Ulotka „Promocja jesienna” / Owijka czekolady „Luksusowa”. Wbrew pozorom, bardzo ważny czynnik ułatwiający współpracę. Jeśli z grafikiem realizujemy kilka, a czasem kilkanaście projektów jednocześnie, dobrze jest, by obie strony wiedziały, o którym projekcie mówią w danej chwili.
  2. Geneza i pożądane konotacje nazwy/ hasła (dot. np. logotypu, marki, brandu, itp.)
    Np.: MMDS to skrót od pierwszych liter nazwisk założycieli oraz słów „druk serwis”. / Tytoń „Meksyk” ma się kojarzyć z wakacjami, słońcem, kulturą Majów, itp. Tu przedstawiamy możliwe konotacje, tworzymy klimat projektu, ułatwiamy grafikowi zobrazowanie idei.
  3. Przeznaczenie/użyteczność/target
    Np.: Materiał promujący firmę w grupie wiekowej 30-40 lat, rozdawany w galeriach handlowych; część nakładu po personalizacji zostanie rozesłana pocztą. / Opakowanie cukierków dla nastolatków, głównie chłopców; sprzedaż w małych sklepikach. Tu określamy, kto jest odbiorcą naszego produktu i jak ten produkt do niego trafi. Inaczej projektuje się dla 6-letniej dziewczynki, inaczej dla mężczyzny na emeryturze. Zastanówmy się, czy nasz produkt będziemy chcieli wysyłać pocztą? Poczta ma własne zasady dotyczące przesyłek! A może nasz produkt trafi na ladę w ciemnym barze? Ile czasu będzie miał odbiorca na jego dostrzeżenie, np. z pędzącego samochodu? To wszystko wyznacza ramy dla projektu, w tym ramy techniczne, którym nawet najbardziej wybujały pomysł koniec końców zostanie podporządkowany!
  4. Preferowana szata graficzna
    Np.: Jaskrawa kolorystyka, zdjęcia z ludźmi, forma nawiązująca do lat 70-tych. / Barwy wyprowadzone z naszego logotypu, stylistyka zdjęć jak w kalendarzu firmy X. Tu trzeba ująć również nasz gust. Jaki by nie był. Nie ma sensu, by grafik tracił czas na budowanie projektu z barw, których nie lubimy i nigdy nie zaakceptujemy, nawet jeśli przemawiają za nimi rozsądne argumenty. Nie ma sensu, by rysował komiks, skoro wolimy mistrzów Renesansu. Otwartość w tym punkcie również procentuje.
  5. Konkurencja
    Np.: Podobne usługi/produkty oferują firmy X, Y. / Chcemy konkurować z mlekiem „Krówka”. Jesteśmy przebojowi i oryginalni, czy podążamy sprawdzoną przez innych, bezpieczną drogą? Grafik robi „jakiś” projekt, a potem na życzenie klienta zmienia go i koryguje, aż projekt zaczyna łudząco przypominać projekt konkurencji. A czas leci… A można było powiedzieć od razu! I przy okazji uniknąć kłopotliwych rozmów z prawnikami, bo grafik wie, ile w projekcie trzeba zmienić, by nie zostać posądzonym o plagiat.
    Powyższe podpunkty wpływają na estetykę powstającego projektu. To na podstawie tych informacji grafik dobiera barwy, liternictwo, ilustracje, zdjęcia, komponuje układ elementów. Jednak projekt musi się również zmieścić w pewnych ramach technicznych, które opisują kolejne podpunkty.
  6. Seryjność
    Np.: Część szerszej kampanii z użyciem billboardów i plakatów oraz odrębną stroną www, przewidywane warianty lokalne dla poszczególnych regionów. / 3 wielkości worków: 50g, 150g, 300g oraz zbiorcze pudełko kartonowe. Dobry grafik tworząc projekt posługuje się modułami. Moduły porządkują projekt, a tworzenie projektu rozpoczyna się od wyznaczenia modułów. W oparciu o stałe moduły można potem szybko tworzyć warianty projektu dostosowane do różnych powierzchni i mediów, w pełni rozpoznawalne przez odbiorcę. Ale by poprawnie wyznaczyć moduły, trzeba najpierw wiedzieć, co nas może spotkać… Za tydzień… Za miesiąc… Jeśli nie określimy seryjności projektu, za każdym razem, gdy będziemy potrzebowali nowego wariantu, zapłacimy za nowy projekt, a nie za modyfikację istniejącego!
  7. Sugerowany format
    Np.: Plakat A2 / Broszura 8 str. / Ulotka do koperty DL. Może już znamy format, bo mamy w ręce podobny druk? Na plakat formatu A1 potrzebne są zdjęcia dużo lepszej jakości, niż na znaczek pocztowy! Nie liczmy również, że format można bezkolizyjnie zmieniać w locie – zmiana formatu często oznacza rozpoczęcie pracy grafika od nowa.
  8. Sugerowany materiał
    Np.: Papier / Sztywny karton / PCV. Na różnych materiałach drukuje się różnymi technikami, co ogranicza stosowanie pewnych efektów. Lepiej dla nas, jeśli już po przebrnięciu przez akceptację projektu nie okaże się, że naszego projektu nie da się wydrukować, bo miał być offset na papierze, a będzie sito na lnie.
  9. Sugerowany nakład
    Np.: 1000 egzemplarzy / 3 różne wzory po 500 egzemplarzy / 3 sztuki. To czysto techniczna informacja, ale wpływa na wybór techniki druku, a to z kolei na projekt. Lepiej dmuchać na zimne…
  10. Załączniki
    Np.: Logotyp w wersji wektorowej, tekst do ulotki, lista adresów, zdjęcia produktów. / Pudełka dotychczas produkowane i katalog konkurencji. Im więcej elementów gotowych i zweryfikowanych dostarczymy grafikowi, tym tańszy będzie nasz projekt. Warto poświęcić czas na dopieszczenie tekstu w edytorze – korekta w programie graficznym jest znacznie droższa. A kilka godzin poświęconych przez grafika na odtworzenie istniejącego już logotypu, który po prostu się zawieruszył, z pewnością zostanie doliczone do rachunku!