Cyfrowa przyszłość

Świadomość i wykorzystanie druku cyfrowego cały czas wzrastają – produkcja niskonakładowa, druk na żądanie, web-to-print – wszystkie te usługi cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Ma to związek z ceną i oczekiwaniami nabywców, by zapewnić jak najkrótszy czas realizacji. W jaki sposób, dzięki możliwościom oferowanym przez technologię druku cyfrowego, zmieniło się oblicze współczesnej poligrafii?

Nieustanny rozwój rynku poligraficznego, jego rosnące zapotrzebowanie na coraz lepszą jakość oraz coraz krótsze czasy realizacji zamówień sprawiają, że wymagania stawiane przed przemysłem drukarskim stają się coraz wyższe. Słowa kluczowe to: elastyczność, personalizacja, rozwiązania szyte na miarę.

Liczby nie kłamią. Udział druku cyfrowego w całości rynku poligraficznego w ostatniej dekadzie wzrósł z 10 do 45%. 55% specjalistów z branży druku deklaruje jako swój priorytet inwestycje w infrastrukturę cyfrową, a 60% drukarzy potwierdza, że usługi cyfrowe ułatwiają pozyskiwanie i utrzymywanie klientów.

Druk cyfrowy nie ma ambicji wyparcia offsetu z rynku poligraficznego, ponieważ druk offsetowy jest bardziej opłacalny w produkcji wysokich nakładów i ten trend się utrzyma. Dla klienta cyfrowa metoda druku jest po prostu wygodniejsza i ułatwia mu codzienną pracę z dokumentami i materiałami, zwłaszcza tymi zlecanymi do druku w ostatniej chwili. Jeśli zależy mu na realizacji zamówienia „od ręki”, to zdecydowanie chętniej skorzysta z druku cyfrowego. Druk cyfrowy daje mu również możliwość otrzymania w krótkim czasie pojedynczych egzemplarzy pracy służących akceptacji dużego nakładu. Wydruki cyfrowe można już także uszlachetniać na wiele sposobów podobnych do tych znanych z druku offsetowego. Dodatkowym ogromnym atutem druku cyfrowego jest możliwość personalizacji wydruków – tzw. druk zmiennych danych – gdzie każdy wydruk może zawierać inne informacje, takie jak nazwisko, adres, logo czy dowolnie wybraną personalizowaną grafikę.
Również z punktu widzenia dostawcy druk cyfrowy ma wiele zalet.

  • Eliminacja przygotowalni
    Brak konieczności przygotowywania formy drukowej znacząco obniża koszty druku, szczególnie przy nakładach małych i bardzo małych. W przeciwieństwie do druku tradycyjnego, druk cyfrowy nie wymaga skomplikowanego procesu przygotowawczego: naświetlania filmów, produkcji matryc, każdorazowego mycia i drobiazgowego ustawiania maszyn. Technologia druku cyfrowego pozwala na bezpośrednie przeniesienie pracy przygotowanej na komputerze wprost do maszyny, jej druk oraz stałą kontrolę i korektę drukowanych odbitek „w locie”. Wydruk próbny, identyczny z całym nakładem, otrzymujemy od ręki. Od momentu akceptacji wydruku próbnego przez klienta całe zamówienie może być gotowe nawet w kilkanaście minut. Dodatkowo, eliminacja przygotowalni zapewnia szybszą i lepszą powtarzalność nakładów. Stara praca może wprost z cyfrowego archiwum trafić na maszynę wraz z zestawem oryginalnych parametrów druku, więc w kilka minut można wykonać „dodruk” identyczny z oryginalnym nakładem.
  • Personalizacja pojedynczych odbitek
    Druk cyfrowy, jak żaden inny, daje możliwość drukowania prac personalizowanych, czyli posiadających indywidualne, zmienne dane na każdej stronie, przy czym drukowanie takich prac w żaden sposób nie podnosi kosztów samego druku, co jest niespotykane w technice tradycyjnej. Druk cyfrowy umożliwia między innymi personalizację tekstu, w tym danych teleadresowych, grafiki, zdjęć, kodów kreskowych, numerów seryjnych, itp. Nadrukowany na okładce numer tego właśnie egzemplarza Printlettera jest unikatowy – inny, niż wszystkich pozostałych egzemplarzy.
  • Jakość
    Pod względem jakości druku efekty uzyskiwane w technikach tradycyjnej i cyfrowej są już obecnie bardzo zbliżone, a poziom jakości wydruków cyfrowych jest znacznie wyższy od wydruków z typowej drukarki biurowej lub plotera. W technice cyfrowej nie ma etapu ustawiania maszyny i pasowania kolorów, co jest nieodzownym elementem druku tradycyjnego. Tu nie dochodzi do uciążliwych przesunięć kolorów i marnowania materiału na ich pasowanie. Ponadto wydruki wykonywane w technice cyfrowej nie muszą schnąć i nie wymagają żadnego dodatkowego zabezpieczenia takiego jak lakier w technice offsetowej, gdyż od razu po wyjściu z maszyny są odporne na zabrudzenia i ścieranie. Oznacza to znaczną redukcję tzw. „zwyżki”.
  • Szybkość
    Prędkość druku maszyn cyfrowych jest dużo wyższa niż w typowych drukarkach. Bardzo krótki jest czas uzyskania pierwszej odbitki: obecnie około 30 sekund. Czas wymiany zużytych podzespołów lub materiałów eksploatacyjnych (np. tonerów) wynosi na ogół poniżej 10 minut z uwzględnieniem przywrócenia optymalnych warunków temperaturowych i rekalibracji maszyny.
  • Szeroki zakres podłoży
    Maszyny cyfrowe akceptują podłoża w coraz szerszym przedziale gramatur i wielu różnych typach: papier powlekany, satynowy, kredowany, offsetowy, ozdobny, metalizowany, fakturowany, samoprzylepny (w tym folie strukturalne czy adhezyjne), papier syntetyczny i plastik.
  • Niskie koszty przy małych nakładach
    Z punktu widzenia produkcji cyfrowej cena druku pojedynczej odbitki jest taka sama jak cena druku jednej odbitki w dużym nakładzie, natomiast ceny rynkowe tych odbitek uwzględniające fazę przygotowawczą (obróbkę komputerową) jednak nieznacznie różnią się między sobą, choć i tak znacznie mniej niż w przypadku offsetu.
  • Cyfrowa obróbka obrazu i koloru
    Całkowicie cyfrowa obróbka prac umożliwia modyfikowanie drukowanego obrazu, np. jego obracanie czy skalowanie, a także łatwe i pełne zarządzanie kolorem, w tym ingerencję w kolory poszczególnych elementów pracy (np. pojedynczych zdjęć) oraz w poszczególne kolory zastosowane w pracy (np. modyfikację składowych jednego wybranego koloru). Można przy tym stosować różne palety kolorów, w tym dodatkowe spoza gamy CMYK, oraz mieszać różne modele koloru (CMYK, RGB, Pantone i inne). Oczywiście prace mogą być profilowane.
  • Uszlachetnienie
    Powszechne metody uszlachetniania druku jak foliowanie, laminowanie, stosowanie lakieru UV wybiórczo i hotstamping są już z powodzeniem stosowane w drukach cyfrowych. Oczywiście w tej dziedzinie wciąż istnieją pewne ograniczenia w stosunku do druku offsetowego, bo np. nie każdy rodzaj papieru ozdobnego można zastosować w maszynie cyfrowej, a foliowanie druków pocyfrowych jest trudniejsze i wymaga zachowania większego rygoru technologicznego, jednakże dysponując wiedzą i doświadczeniem poligraficznym zawsze można znaleźć wyjście zadowalające klienta.

Przemysł poligraficzny stale podąża w stronę pełnej automatyzacji i wzrostu udziału urządzeń cyfrowych w obiegu prac w drukarskim cyklu produkcyjnym. Szansę na wzrost i osiągnięcie sukcesu będą miały te przedsiębiorstwa, które w porę zauważą nowe trendy mogące mieć wpływ na ich biznes, zastosują nowe technologie i z odpowiednim wyprzedzeniem zaplanują swoją strategię. Szukanie sposobów na uzyskanie przewagi nad konkurencją nigdy wcześniej nie wymagało aż tak innowacyjnego podejścia do obsługi klienta i wdrażanych usług. Przy tak nasyconym rynku konieczne jest znalezienie czynnika, który pozwoli wyróżnić się na tle konkurencji. Czy druk cyfrowy wystarczy? Zapewne za kilka lat już nie…